آداب حمام رفتن

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 27 / 3 / 1393

آداب حمام رفتن

امروزه برخلاف گذشته که حمام رفتن آداب خاصی داشت، به علت در دسترس بودن آب گرم و حمام در اغلب منازل، دیگر در یک چشم به هم زدن می‌توان دوش گرفت و حمام کرد. البته این در دسترس بودن، اتفاق بسیار خوبی است اما نباید باعث شود که شرایط استحمام نادیده گرفته شود، زیرا همین نکته‌های به ظاهر بی اهمیت می‌تواند مشکلاتی را برای تندرستی انسان ایجاد کند. به همین علت در این فرصت به ذکر خلاصه‌ای از شرایط استحمام در طب ایرانی اشاره می‌کنیم:
لابد شما هم تجربه کرده‌اید که درنتیجه حمام رفتن، منافذ پوست باز شده و عرق می‌کند. به طور کلی حمام طولانی باعث گرمی و خشکی بدن و حمام کوتاه باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود. ‏اگرچه تاثیر حمام بسته به درجه حرارت و مکان آن دارد اما زیاد ماندن در حمام، موجب ریختن مواد زائد و فضولات به اعضای ضعیف بدن و همچنین سبب سستی جسم، آسیب عصب، تحلیل حرارت غریزی، کمی اشتها نسبت به غذا و کاهش میل جنسی می‌شود. بنابراین در هنگام استحمام باید رعایت فصل و مزاج را کرد. به طور مثال در فصل تابستان، فرد جوان و گرم‌مزاج باید از آب نیم‌گرم بلکه آب سرد استفاده کند و فضای حمام را در حالت سرد و‌ تر نگه دارد ولی فرد با مزاج سرد باید فضای حمام را گرم و ‌تر نماید. از سوی دیگر در فصل زمستان، فرد با مزاج گرم باید فضای حمام را در حالت گرم و‌ تر و فرد سردمزاج آن را در حالت گرم و خشک نگه دارد.
پزشکان ایرانی معتقد بودند بهتر است زمان حمام رفتن، بعد از هضم غذا باشد، مگر این که فرد دارای مزاج گرم باشد که ممکن است در این حالت استحمام در حالت ناشتا باعث به جریان افتادن و برانگیخته شدن صفرا شود. در این حالت بهترین چیزی که قبل از استحمام برای خوردن مناسب است، نان همراه آب میوه یا نانی که در گلاب خیسانده شده باشد است.
یادتان باشد لازم است از خوردن و آشامیدن در حین استحمام نیز خودداری کنید. اگر می‌خواهید لاغر شوید بهتر است ناشتا حمام کنید اما حکما معتقدند حمام در حالت سیری باعث چاقی می‌شود ولی خطر ایجاد انسداد در مسیر دفع وجود دارد بنابراین بهتر است در حالت پری معده و یا خالی بودن آن به حمام نروید.
متخصصان طب ایرانی معتقدند خارج شدن از حمام نیز مثل وارد شدن به حمام باید تدریجی باشد و فرد نباید به یکباره از فضای گرم داخل به فضای سرد بیرون وارد شود بنابراین پس از استحمام و قبل از خارج شدن از حمام، شستن پاها با آب سرد برای فرد گرم مزاج در فصل گرما و با آب گرم برای سرد مزاج در فصل سرما و با آب ولرم برای فرد معتدل‌المزاج توصیه می‌شود.
در ضمن پس از بیرون آمدن از حمام از ۵ چیز باید دوری کنید: آشامیدن آب سرد، خروج ناگهانی از منزل و به یکباره وارد شدن به هوای بیرون بویژه در فصل زمستان، ورزش و کارهای سخت، خشم وعصبانیت، نزدیکی و خوردن غذا بلافاصله پس از خروج از حمام.
در طب ایرانی استفاده از سنگ پا در حمام توصیه می‌شود، زیرا ساییدن پا به سنگ، نه تنها چرک پا را زائل می‌کند بلکه خستگی و کوفتگی پا برطرف می‌شود؛ همچنین جهت برخی انواع سردرد و اکثر بیماری‌های مغزی سودمند است، به خاطر این که ماده را از قسمت‌های بالاتر به سمت قسمت‌های پایین بدن می‌کشاند. سنگ پا باید خشن و متخلخل باشد تا جذب ماده زیادتر شود.

(منبع: jahannews.com)

 

 


 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: سلامت، ،
:: برچسب‌ها: آداب حمام رفتن, استحمام, خوردن و آشامیدن در حمام, چاقی و لاغری, سنگ پا,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!